Kinijoje sulaukėme daugiausia dėmesio

Kinijoje sulaukėme daugiausia dėmesio

Kinijoje sulaukėme daugiausia dėmesio

Antradienio naktį iš akrobatinio skraidymo varžybų Kinijoje grįžusi Lietuvos pilotų komanda ANBO pateko į pasaulio geriausiųjų ketvertą. Tačiau išskirtinio Kinijos valdžios atstovų, žiniasklaidos, kolegų pilotų dėmesio lietuviai sulaukė ne tik dėl įspūdingų skrydžių. Dar didesne intriga tapo komandos vadovo Rolando Pakso pasiekimai politinėje padangėje.

- Pasaulio grupinės skraidymo akrobatikos varžybos buvo surengtos pirmą kartą. Kaip kinams pavyko susidoroti su šiuo iššūkiu? - „Vakaro žinios“ teiravosi lietuvių komandos vadovo, europarlamentaro, buvusio Lietuvos prezidento Rolando PAKSO.

- Džengdžou aerodrome, kuriame vyko varžybos, esu buvęs prieš pusantrų metų. Per tą laiką ir miestas, ir aerodromas pasikeitė neatpažįstamai. Kaip buvęs meras, premjeras, prezidentas, galų gale kaip statybininkas matau, kas yra fiktyvu, o kas fundamentalu, tad galiu pasakyti, kad ekonomine, finansine, technologijų, komunikacijų prasme šalis eina į priekį milžiniškais šuoliais. Pokyčių mastas, jų tempas tiesiog pribloškiantys. Užteks dešimtmečio, ir Kinija bus toli toli nuo kitų valstybių.

Ir pats renginys buvo dviem galvomis aukštesnis negu vykęs 2015-aisiais - ištobulinta infrastruktūra, dalyviams sudarytomis sąlygomis, organizavimu ir t.t.


- Pasaulio pilotai nelabai nori kilti į Džengdžou, ketvirto pagal užterštumą Kinijos miesto, padangę. Ar ir šįkart prastas matomumas buvo tas nepalankus veiksnys, kuris trukdė siekti geriausių rezultatų?

- Vėl patekome į 38-40 laipsnių karštį, kaip ir užpernai rudenį. Bet tada smogas buvo kur kas tirštesnis. Aukščiausios klasės pilotažo meistrai nesugebėjo jo įveikti, nors skrendant individualiai prastas matomumas dar nėra tokia didelė blogybė nei varžantis komandomis. Šįkart sąlygos vizualiai buvo geresnės, ir tai išgelbėjo daugelį komandų. Kalbėjausi su kolegomis iš Naujosios Zelandijos, Pietų Afrikos Respublikos, tikrais skraidymo asais, jiems sąlygos kėlė pasibaisėjimą. Vyrai ironizavo, kad nemoka skraidyti nematydami horizonto.

Taip, tarša yra didelė tos šalies problema, tačiau kinai turi dėl jos savotišką nuostatą. Jie teigia, kad su gamta pradės tvarkytis tik tada, kai viso pasaulio valstybes aplenks keletą kartų. Galima su jais nesutikti, bet jau dabar Kinija yra pirmoji ekonomika pasaulyje.

- Į Kiniją išvykote lydimi nežinios. Nebuvote tikri, ar krovinių gabenimo kompanija spės laiku atgabenti lėktuvus, ar pavyks juos surinkti ir išbandyti iki varžybų pradžios. Kokios buvo paskutinės pasiruošimo varžybų startui dienos?

- Jeigu mums ko nors ir trūko, tai tik ne populiarumo. Kitos komandos tikrai turėjo ko mums pavydėti - buvome didžiausio dėmesio centre.

Manau, tai nulėmė kinų, kurių dinastija yra stipri tuo, kad jie reiškia didelę pagarbą savo protėviams ir vadovams, tradicijos. O čia tarp pilotų - buvęs prezidentas. Visos televizijos, radijo stotys, visi laikraščiai sukosi apie mus, kiekvienas žurnalistas norėjo paklausti, kas sunkiau - būti prezidentu ar pilotuoti lėktuvą, - pasidomėti Lietuvos aktualijomis, kurios, beje, jiems puikiai žinomos.

Na, o susitvarkyti su kelionės metu kilusiais nesklandumais teko mūsų mechanikų komandai. Lėktuvus jie surinko per parą, krisdami iš nuovargio. Į pagalbą atskubėjo ir kitų šalių technikai, tačiau ne viską gali patikėti konkretaus lėktuvo neperpratusiam specialistui - tik juodo darbo reikalaujančius, bet ne preciziškus dalykus.

 

- Kokie buvo jūsų varžovai? Kaip atrodėte greta komandų iš Didžiosios Britanijos, Rusijos, Prancūzijos, Italijos?

- Mano lėktuvas Jak-50, kurį neseniai įsigijau, pagamintas prieš 35 metus. Kolegų Roberto Noreikos ir Algimanto Žentelio - dar senesni. Bet tikėjome savo sėkme, įkvėpė pats komandos pavadinimas ANBO. Tarpukarį mes turėjome genialų aviacijos konstruktorių, Lietuvos karinių oro pajėgų vadą Antaną Gustaitį, kuris sukonstravo ne vieną ANBO modelį. Tuo metu tai buvo vieni geriausių lėktuvų. Pavadinimą, kuris iššifruojamas kaip „Antanas Nori Būti Ore“, sukūrė pats generolas Gustaitis. Man jis taip pat labai artimas, tad komanda tapo ANBO, perfrazavus į „Aš Noriu Būti Ore“.

Kitos komandos techniškai, finansiškai buvo kur kas stipresnės. Nauji lėktuvai, tarp rėmėjų didžiausios pasaulio kompanijos. Dauguma pilotų - profesionalai, gyvenantys iš skraidymo, dalyvavimo varžybose ir pasirodymuose, tarp jų ir tokie asai, kaip buvę Anglijos karališkųjų oro pajėgų lakūnai ir panašiai.

- Kokių rezultatų pavyko pasiekti?

- Nepaisant varžovų pranašumų, patekome tarp keturių geriausių komandų. Medalių neparsivežė nė vienas dalyvis, nes paskutiniu momentu pasikeitė renginio pobūdis - dėl Tarptautinės aviacijos federacijos ir kinų federacijos kilusio konflikto Pasaulio grupinės skraidymo akrobatikos čempionatas buvo pervadintas į Pasaulio akrobatinių grupių aviacijos šou. Bet renginio esmė nepakito - komandas vertino tarptautinio lygio teisėjai, dalyvavo Pasaulio akrobatinio skraidymo federacijos prezidentas ir t.t.

Mes buvome įvardyti kaip harmoningiausia komanda, gavome specialų prizą. Tai vertas pasididžiavimo apdovanojimas. Uždarymo ceremonijoje mums buvo suteiktos garbingos vietos - sėdėjome arčiau scenos negu Pasaulio akrobatinio skraidymo federacijos prezidentas.

Geriausiu pasaulyje pripažintas Didžiosios Britanijos ketvertukas.

- Kuo jums vertinga ši patirtis?

- Sakoma, kad jaunystė yra pats prasčiausias metas, išskyrus sveikatą. Būdamas jaunas daug ko nesupranti, tik ieškai savo gyvenimo kelio. Ir aš, ir kolegos Robertas ir Algimantas, skrendantys iš abiejų mano lėktuvo sparno pusių, jau esame tokio amžiaus, kad bandome daryti tai, ką norime. Pats faktas teikia didelį džiaugsmą, satisfakciją.

Ant kaklo kabinami blizgučiai man jau seniai nebėra prasmė. Gyvenimo džiaugsmą, jo vertę sudaro pojūtis, kad yra dangaus erdvė, rizika, kai be galo svarbu draugo petys, absoliutus vienas kito supratimas, kai trys širdys muša vienu ritmu. Tai neįkainojami dalykai.

O visa kita - mano jau seniai pasirinktas kelias. Kiekvienas pasirodymas skatina tobulėti, siekti vis naujų aukštumų. Šis renginys man buvo pirmos grupinės skraidymo akrobatikos varžybos.

Parengta pagal: „Vakaro žinios“

Close